Kampányok

Legyen látható!

Legyen látható! címmel novembertől új kampányt indít a Nők Egymásért Mozgalom (NEM!). A kampányban olyan reproduktív és gondoskodási munkákkal foglalkozunk majd, mint amilyen a házimunka vagy a gyereknevelés. Ezeket a munkákat legtöbbször nők végzik, fizetetlenül, az otthon homályában, mégis, nélkülük a társadalmunk nem lenne képes működni.

A kampányunk célja, hogy láthatóvá tegyük ezeket a munkákat, nyilvános párbeszédet indítsunk a nőkre nehezedő többszörös teherről, és közösen problematizáljuk a reproduktív munkák nemek közötti egyenlőtlen eloszlását.

A kampány során több hónapon át szervezünk majd tematikus, a láthatatlan munkákhoz kapcsolódó akciókat és eseményeket. 

November 14-én, reggel 10-től a Rákóczi téren egy figyelemfelkeltő megmozdulással indulunk, a hónap közepétől megtalálhatjátok majd a budapesti szórakozóhelyeken a plakátjainkat és matricáinkat is. 

Ezen kívül készülünk még workshopokkal, előadással, és Legyen látható! címmel cikksorozatot indítunk a Mércén, amelyben olyan témákat érintünk majd, mint a házimunka és a kapitalista patriarchátus kapcsolata vagy a Wages for Housework Mozgalom.

A pornó nem szex. A pornó erőszak.

2020/21-ben A pornó nem szex, a pornó erőszak! címmel zajlott a NEM! pornóellenes kampánya, melynek során egy éven keresztül dolgoztunk azon, hogy felhívjuk a figyelmet a pornóval kapcsolatos súlyos problémákra, amelyek mind a pornófilmek elkészítése, mind a pornófilmek fogyasztása során megjelennek. Minél szélesebb réteg elérésével szerettük volna megmutatni, hogy a pornóipar kizsákmányolja és tárgyiasítja a nőket, eltorzítja a pornófogyasztók szexualitását azáltal, hogy normalizál erőszakos, a nők számára sokszor fájdalommal járó aktusokat, ezen kívül hamis képet mutat a gyerekeknek, tinédzsereknek a szexről, akik a pornólobbi tevékenység miatt nagyon fiatalon és nagyon könnyen hozzájutnak az ingyenes felnőtt tartalmakhoz, akár akaratukon kívül is. Célunk volt még, hogy nyilvános párbeszédet indítsunk a pornóról rendszerkritikus, pornóellenes feminista nézőpontok bemutatásával.

A kampány részeként figyelemfelkeltő plakátokkal és matricákkal találkozhattatok Budapest utcáin és szórakozóhelyein, szerveztünk a témához kapcsolódó előadásokat, kerekasztalbeszélgetéseket, workshopokat és főleg ezen téma mentén folytatódtak a NEM! nőknek szóló olvasókörei is. Ezen kívül egy tematikus cikksorozatot is indítottunk a Mércén, ahol részletesen olvashattok a téma főbb szegmenseiről: Szex, pornó, kapitalizmus

Néhány kutatások által alátámasztott tény, amelyek bizonyítják a pornó káros hatásait: 

  • A pornó 88%-a tartalmaz nők elleni erőszakot.
  • A legtöbb gyerek az iskolai felvilágosítás helyett a pornóból tanul a szexről
  • A pornóipar nők megerőszakolásából termel évi kb. 12 milliárd dollárnyi profitot. Ez Magyarország GDP-jének 76-szorosa
  • A legtöbb gyerek 11 éves kora előtt lát először pornót.
  • A pornóban nincsenek speciális effektek, valódi emberek szenvednek el valódi erőszakot
  • A pornóban szereplő nők nagyobb százalékban szenvednek PTSD-től, mint a háborús veteránok.

Menstruációs szegénység

A NEM! 2018-19-ben futott első nagyobb tematikus kampánya a menstruációs szegénységre fókuszált. 2018ra nemzetközi szinten már elkezdett figyelmet kapni, hogy sok lánynak és nőnek anyagi gondot okoz a menstruációs eszközök (betétek, tamponok, fájdalomcsillapító, stb.) vagy hozzá sem fér ezekhez, de Magyarországon a menstruáció minden szempontból tabutémának számított. Kampányunk elsődleges célja az volt, hogy beemeljük a menstruációs szegénység témáját a köztudatba, illetve megmutassuk, hogy lehetséges a menstruációról nyíltan beszélni. 

Ennek keretében többek között menstruációs eszközök gyűjtésére helyeztünk el dobozokat több budapesti szórakozóhelyen, illetve egyetemi campusokon, figyelemfelkeltő plakátok kíséretében. Az így összegyűlt eszközöket két lányotthonhoz juttatuk el, akikkel folyamatos partnerkapcsolatban álltunk a kampány kb. 1,5 éves időtartama alatt. Emellett fontos eleme volt a kampányunknak figyelemfelkeltő akciók szervezése is, több alkalommal például gyűjtődobozokat díszíthettek az érdeklődő önkéntesek, illetve környezetbarát mosható betét-varró workshopot is tartottunk. 

A kampány időtartama alatt örömmel nyugtáztuk, hogy a magyar sajtóban is egyre több cikk kezdett megjelenni a témában, melyekbe sokszor közreműködőként is felkértek bennünket. A kampányunk sikereként könyveljük el, hogy ezidő alatt fokozatosan egyre nagyobb szervezetek is beszálltak a diskurzusba és kezdtek szervezni a – miénknél nagyobb léptékű – menstruációs eszköz gyűjtéseket, így még több rászorulóhoz eljuttatva ezeket. Ez az első tapasztalat adta az ötletet a NEM! jelenleg is aktuális, kampány-alapú működéséhez.